Wij gebruiken cookies

Wij gebruiken cookies.

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we uw instellingen onthouden en navigeert u eenvoudiger en sneller op opel.nl. Ook kunnen wij u relevante online advertenties tonen op basis van uw interesses. Daarnaast helpt u ons om de kwaliteit van de website en onze reclamecampagnes te verbeteren.

Dankzij cookies kunnen we u de online diensten en functies aanbieden die het beste in uw behoeften voorzien. Sommige van deze cookies zijn afkomstig van erkende derden.

Klik hier voor het volledige beleid inzake privacy & cookies.

Klik hier voor de algemene voorwaarden van de website.

Klik op de knop hieronder als u akkoord gaat met de voorwaarden.

Ik ga akkoord

BLUEINJECTION TECHNOLOGIE


WAT IS DE BLUEINJECTION-TECHNOLOGIE VAN OPEL?

BlueInjection is de baanbrekende SCR-dieseltechnologie van Opel die gebruik maakt van AdBlue®* om de uitstoot van stikstofoxide (NOx) tot een minimum te verlagen, waardoor diesel rijden aanzienlijk schoner wordt.

  • De innovatieve BlueInjection-techologie van Opel maakt deel uit van het systeem voor de nabehandeling van uitlaatgassen. Het is een zogenaamd SCR-system ("Selective Catalytic Reductionn").
  • Bij de BlueInjection-technologie wordt AdBlue® rechtstreeks in het uitlaatsysteem geïnjecteerd, waardoor een chemische reactie ontstaat die schadelijke stikstofoxide (NOx) omzet in stikstof en waterdamp, die niet schadelijk zijn voor het milieu.
  • AdBlue® is een niet-zure, niet-ontvlambare, kleurloze en geurloze vloeistof die uit 32% ureum en 68% water bestaat.

*Gedeponeerd handelsmerk van Verband der Automobilindustrie e.V.


WAT GOED IS VOOR HET MILIEU, IS GOED VOOR U.

Wanneer u kiest voor een dieselmotor die gebruik maakt van de BlueInjection-technologie, helpt u daadwerkelijk om de uitstoot van schadelijke stikstofoxide (NOx) te beperken en zo uw ecologische voetafdruk te verkleinen.


WANNEER MOET U BIJVULLEN?

Wanneer de motor van uw auto is uitgerust met de BlueInjection-technologie, dient u ongeveer om de 4.000 tot 6.500 km AdBlue® bij te vullen, afhankelijk van het type auto, de motor en uw rijstijl. Een lampje in het dashboard geeft duidelijk aan wanneer het tijd wordt om bij te vullen.


HOE VULT U ADBLUE® BIJ?

U kunt heel gemakkelijk zelf AdBlue® bijvullen, maar u kunt het desgewenst ook door uw Opel dealer laten verzorgen.

  • De vulopening bevindt zich direct naast de dieselbrandstofvulopening.
  • De tankdop is gekleurd en kan eenvoudig met de hand opengedraaid worden.
  • Voor het bijvullen kunt u gebruik maken van de flessen of blikken AdBlue® voor personenauto's, doorgaans voorzien van een vaste schenktuit, die bij veel tankstations verkocht worden. Steeds meer tankstations in Europa zijn daarnaast voorzien van een AdBlue® pomp voor personenauto's. Hiervan kunt u eveneens gebruik maken. Maak geen gebruik van AdBlue® pompen op tankstations voor vrachtwagens en bussen!
  • Als u wilt bijvullen, kunt u kiezen uit een groot aantal merken en flessen/blikken met verschillende inhoud. U kunt het bijvullen ook door uw Opel dealer laten doen.
  • Mocht u een beetje AdBlue® op de lak van uw auto morsen, veeg dit dan eenvoudig weg met een doek en maak vervolgens schoon met water.


VEELGESTELDE VRAGEN OVER BLUEINJECTION EN ADBLUE®.

Wat is AdBlue®?

AdBlue® is een niet-zure, niet-ontvlambare, kleurloze en geurloze vloeistof die uit 32% ureum en 68% water bestaat. Doordat de vloeistof grotendeels uit water bestaat, bevriest deze bij -11°C (bij een concentratie van 32% ureum wordt het laagste vriespunt van een ereum-water-oplossing bereikt). Om te zorgen dat uw auto ook bij lagere temperaturen ongestoord kan rijden, zijn alle AdBlue® tanks uitgerust met een verwarmingselement dat indien nodig voldoende vloeistof ontdooit om de uitstoot laag te houden.

Wat houdt de SCR-technologie in?

SCR betekent "Selective Catalytic Reduction". Het is een technologie die gebruikt wordt om de uitstoot van stikstofoxide (NOx) door dieselmotoren te beperken. Dit gebeurt door AdBlue®, een oplossing van 32% ureum in gedemineraliseerd water direct in het uitlaatsysteem te injecteren. Bij verhitting door de hete uitlaatgassen komt uit de AdBlue® ammoniak (NH3) vrij, dat reageert met de stikstofoxide  (NO en NO2, die vervolgens in de katalysator worden omgezet  in onschadelijke stikstof (N2) en waterdamp (H2O).

Zijn er ook alternatieven voor de SCR-technologie?

De SCR-technologie is op dit moment de meest geavanceerde technologie om de uitstoot van dieselmotoren te verminderen en te voldoen aan toekomstige, nog strengere normen. Om die reden heeft Opel besloten om de BlueInjection-technologie (de SCR-technologie van Opel) vanaf 2018 toe te passen op alle dieselmotoren.

Hoe vaak moet ik AdBlue® bijvullen?

Hoe vaak u precies AdBlue® moet bijvullen, hangt af van uw rijgedrag, de beladring van uw auto en het motortype. Maar onder normale omstandigheden kunt u met de 2.0 CDTI-motor op een volle tank AdBlue® ca. 4000 km rijden voordat de tank leeg is. Met de 1.6 CDTI-motor is dit zelfs 6.500 km. Wanneer het niveau van AdBlue® in de tank te laag wordt, wordt u op tijd gewaarschuwd met een lampje in het display van de boordcomputer. U heeft dan nog ruim voldoende tijd om AdBlue® bij te vullen. Bij het compleet leegrijden van de AdBlue tank, kan de motor niet meer gestart worden. Dit is geen fout, maar een wettelijk verplicht kenmerk van het systeem.

Waar moet ik op letten als ik AdBlue® koop?
  • U dient allereerst te letten op vermelding van het AdBlue® handelsmerk en de normen ISO 22241-1 en DIN 70070 op de fles of het blik.
  • We raden u daarnaast sterk aan om alleen flessen en blikken te gebruiken met een vaste verbinding met de vultuit (doorgaans via een geschroefde adapter). Dit beperkt het risico van morsen.
  • Aangezien AdBlue® een beperkte houdbaarheid heeft, dient u ook de uiterste houdbaarheidsdatum te controleren, zowel bij aankoop als op het moment dat u de tank gaat bijvullen.
Aangezien AdBlue® al langer gebruikt wordt voor bedrijfswagens, kan ik AdBlue® ook bijvullen bij een tankstation voor vrachtwagens?

Wij raden u af om AdBlue® bij te vullen aan een AdBlue® pomp bij een tankstation voor vrachtwagens en bussen, aangezien de instroomsnelheid van dit soort pompen te snel is voor personenauto's. Bij de meeste vrachtwagens dient bovendien de vulmond ontgrendeld te worden via een magneet in de vulopening, die in Opel personenauto's niet aanwezig is.
Het goede nieuws is dat steeds meer tankstations in diverse Europese landen AdBlue® pompen met een lage stroomsnelheid plaatsen, die geschikt zijn voor personenauto's. Bijvullen met dit type pomp gaat gemakkelijk en snel.

Wat moet ik doen als ik AdBlue® mors op mijn auto en/of kleren?

Als u een kleine hoeveelheid AdBlue® op de lak van uw auto morst, kunt u deze eenvoudig wegvegen met een doek en de lak schoonspoelen met water.
Als u AdBlue® morst op uw kleren en/of handen kunt u dit eenvoudig reinigen door overvloedig te spoelen met schoon water.

Is het mogelijk om een grotere AdBlue® tank te laten installeren?

Opel biedt deze mogelijkheid niet. Er is voor elk type auto slechts één maat tank, die speciaal ontworpen is met het oog op efficiency en gewichtsbeperkingen.

Wie is de fabrikant van AdBlue®?

AdBlue® is een gedeponeerd handelsmerk van VDA (Verband der Automobilindustrie), de Duitse brancheorganisatie voor de auto-industrie. General Motors (het moederbedrijf van Opel) heeft een wereldwijde licentie voor al zijn merken verkregen. AdBlue® wordt gefabriceerd door diverse chemiebedrijven, die aan exacte normen moeten voldoen. Alleen fabrikanten en distributeurs die aan deze normen voldoen en over een licentie beschikken, mogen de naam "AdBlue®" gebruiken.